TED-Talk 3D vliegtuig

Wat weten we over de toekomst? Moelijke vraag, simpel antwoord: niets. We kunnen de toekomst niet voorspellen. We kunnen alleen een visie van de toekomst creëren, hoe het zou kunnen zijn. Een visie die ontwrichtende ideeën onthult, en dus inspirerend is. Dit is de belangrijkste reden die de keten van het gewone denken doorbreekt.

Veel mensen hebben hun eigen visie over de wereld gecreëerd. Bijvoorbeeld deze visie uit het begin van de 20e eeuw. Hier staat dat dit het zeevliegtuig van de toekomst is. Het duurt slechts anderhalve dag om de Atlantische oceaan over te steken. We weten nu dat deze toekomstvisie niet uitkwam. Dit is het grootste vliegtuig dat wij bij Airbus hebben, de A380 Het is reuze groot, dus er passen veel mensen in. Technisch gezien is het helemaal anders, dan de visie die ik jullie liet zien.

Ik werk in een team bij Airbus en we hebben onze visie neergezet over een duurzamere toekomst van de luchtvaart. Duurzaamheid is heel belangrijk voor ons. Duurzaamheid die sociale waarden, ecologische en economische waarden zou moeten insluiten. We creëerden een zeer ontwrichtende structuur die het ontwerp van een bot of skelet imiteert zoals het in de natuur voorkomt. Daarom lijkt het misschien een beetje bizar, met name voor mensen die zich bezighouden met structuren in het algemeen. Maar het is tenminste een soort kunstwerk om onze ideeën over een andere toekomst te verkennen.

Wie zijn de belangrijkste klanten van de toekomst? We hebben dus de ouderen en de jongeren we hebben de groeiende macht van vrouwen, en er is een mega-trend die ons allemaal raakt. Dit is de toekomstige antropometrie. dus onze kinderen worden langer, maar tegelijkertijd groeien we in verschillende richtingen. (Gelach) Dus wat wij nodig hebben in het vliegtuig, is ruimte in een hele kleine ruimte. Deze mensen hebben verschillende behoeften. We zien een duidelijke behoefte om actief gezondheid te bevorderen, met name voor senioren. We willen behandeld worden als individuen. Wij willen productief zijn tijdens de hele reis-keten en in de toekomst willen we gebruik maken van de nieuwste mens-machine interface en we willen dit integreren en in één product laten zien.

Dus hebben we deze behoeften met technologiethema’s gecombineerd. We vragen ons bijvoorbeeld af, hoe we meer licht kunnen creëren. Hoe breng je meer daglicht in het vliegtuig? Dit vliegtuig bijvoorbeeld, heeft geen ramen meer. Hoe zit het met gegevens- en communicatiesoftware die we in de toekomst nodig hebben? Ik geloof dat het vliegtuig van de toekomst zijn eigen bewustzijn zal krijgen. Het zal meer zoals een levend wezen zijn, in plaats van een collectie van erg complexe technologie. Dit zal in de toekomst heel anders zijn. Het zal direct communiceren met de passagier in de omgeving. En dan praten we ook over materialen, synthetische biologie, bijvoorbeeld. Ik geloof dat we steeds meer nieuwe materialen krijgen die we later in een structuur kunnen passen. Want structuur is één van de sleutelkwesties in vliegtuigontwerp.

Laten we de oude wereld met de nieuwe vergelijken. Ik laat even zien wat we tegenwoordig zoal doen. Dit is een haakje uit de rustruimte voor cabinepersoneel van een A380. Het is erg zwaar en het volgt de klassieke ontwerpregels. Dit is een eenzelfde haak voor hetzelfde doel. Het volgt het ontwerp van een bot. Het ontwerpproces is helemaal anders. Aan de ene kant hebben we 1,2 kilo, aan de andere kant 0,6. Dus deze technologie, 3D-afdrukken en nieuwe ontwerpregels helpen ons om het gewicht te verminderen, wat het grootste punt is in vliegtuigontwerp omdat het direct gerelateerd is aan de uitstoot van broeikasgassen.

Laten we op dit idee voortborduren. Hoe bouwt de natuur haar eigen componenten en structuren? De natuur is heel slim. Ze stopt alle informatie in deze kleine bouwblokken, die wij DNA noemen. De natuur bouwt er grote skeletten mee. Dus hier zien we een bottom-up benadering, omdat alle informatie, zoals ik al zei, in het DNA zit. Dit wordt gecombineerd met een top-down benadering. In ons dagelijks leven trainen we onze spieren, ons skelet, en dan wordt het sterker. Diezelfde aanpak kan ook op technologie toegepast worden. Onze bouwblokken zijn bijvoorbeeld koolstof-nanobuizen om uiteindelijk een groot skelet zonder klinknagels te maken. Hoe dit er precies uitziet, zie je hier. Stel je voor dat koolstof-nanobuizen groeien in een 3D-printer en die zijn gevat in een kunststof matrix, waarin ze de krachten volgen die in jouw component voorkomen. Je hebt er biljoenen van. Dus eigenlijk verbind je ze met hout en je neemt dit hout en optimaliseert de vorm. Je maakt structuren en sub-structuren, die het mogelijk maken om elektrische energie of gegevens te sturen. Dan nemen we dit materiaal en combineren het met een top-down aanpak, en bouwen we grotere en grotere componenten.

Dus hoe zou het vliegtuig van de toekomst eruit kunnen zien? We hebben heel andere stoelen die zich aanpassen aan de vorm van de toekomstige passagier, met zijn eigen maten. We zullen praathoekjes in het vliegtuig hebben die kunnen veranderen in een plek waar je virtueel kunt golfen. En deze bionische structuur, bedekt met een transparant membraan van biopolymeer, zal echt radicaal veranderen hoe we in de toekomst naar vliegtuigen kijken.

Zoals Jason Silva zei: “Als we het ons kunnen voorstellen, waarom maken we het dan niet?” Tot in de toekomst. Dankjewel.
5:48